7.0 Model Perniagaan Dan Pelan Perniagaan
- Membina Pelan Perniagaan Yang Efektif
- Menulis Pelan PerniaagaanWriting a winning Business Plan
- Nilai Saranan
Kegunaan Pelan Perniagaan
- Membolehkan usahawan melihat dan menilai projek secara objektif, kritikal dan praktikal.
- Menjadi garis panduan untuk pengurusan perniagaan.
- Mengkaji dan menilai sama ada projek yang akan dilaksanakan berdayamaju atau sebaliknya.
- Meyakinkan pihak-pihak tertentu terhadap idea-idea perniagaan dan sebagai asas bagi cadangan pembiayaan.
- Mengagihkan sumber-sumber yang terhad dengan lebik baik.
Kandungan Pelan Perniagaan
1. Jadual Kandungan
2. Ringkasan eksekutif Pelan Perniagaan/sinopsis
3. Pengenalan
4. Tujuan Penyediaan Pelan Perniagaan
5. Latar belakang perniagaan/syarikat
6. Latar belakang pemilik
7. Rancangan organisasi/pengurusan
8. Rancangan pemasaran
9. Rancangan pengeluaran/operasi
10. Rancangan kewangan
11. Jadual pelaksanaan projek
12. Rumusan
Penyediaan Pelan Perniagaan
1. Pengenalan
1. Pengenalan
Nama
Syarikat
Jenis
Perniagaan yang diceburi
Barangan/perkhidmatan yang ditawarkan
Barangan/perkhidmatan yang ditawarkan
lokasi
premis
- · tarikh perniagaan dimulakan
- · latar belakang industri dan tren pasaran
- · Senario masa hadapan
2. Tujuan Penyediaan
Nyatakan sama ada:
Nyatakan sama ada:
- · memohon pembiayaan kewangan dari pihak-pihak tertentu
- · merancang pelaksanaan projek baru
- · untuk dijadikan garis panduan dalam menguruskan perniagaa
3. Latar Belakang Syarikat
- · Nama perniagaan
- · Alamat, No. Telefon
- · Bentuk perniagaan
- · Kegiatan utama
- · Tarikh mula/hendak memulakan perniagaan
- · No. Pendaftaran Perniagaan
- · Modal permulaan, modal dibenar
- · Nama dan alamat pemegang saham
4. Latar Belakang Pemilik/Ahli Kongsi/Pemegang Saham
- · Nama, alamat, no. telefon
- · Kelulusan akademik
- · Pengalaman/kemahiran
5. Rancangan Organisasi/Pengurusan
- · Matlamat dan strategi syarikat
- · Struktur/carta syarikat
- · Senarai kakitangan pengurusan
- · Senarai perjawatan
- · tanggungjawab setiap jawatan
- · imbuhan/gaji bagi setiap jawatan
6. Rancangan Pemasaran
- · Analisis Pasaran
- · untuk membuat ramalan jualan yang baik, maka perlu buat analisis keatas pelanggan, pasaran dan barangan/ perkhidmatan.
- · mengkaji arah aliran pasaran dalam industri bagi perniagaan yang dijalankan.
- · mengukur saiz pasaran iaitu jumlah potensi pasaran dalam sesuatu kawasan dalam jangkamasa tertentu (eg. setahun).
- · Barangan/Perkhidmatan - ciri-ciri serta kelebihan yang dimilikinya serta faedah-faedahnya.
- · Mengenalpasti pelanggan/pengguna barangan atau perkhidmatan tersebut.
- · Persaingan bagi barangan/perkhidmatan tersebut.
- · Belanjawan pemasaran
7. Rancangan Pengeluaran/Operasi
- · Barangan/perkhidmatan yang dikeluarkan termasuk kuantitinya.
- · Proses pengeluaran (jika bidang pembuatan)
- · Keupayaan pengeluaran
- · Rancangan pengeluaran
- · jumlah pengeluaran
- · keupayaan maksimum
- · penyimpanan stok
- · Senarai bahan mentah (jika ada)
- · Senarai buruh/pekerja terlibat dalam pengeluaran/perkhidmatan
- · Pengendalian mesin/peralatan
8. Rancangan Kewangan
Bahagian ini bertujuan untuk mempastikan sejauh mana kebenaran andaian-andaian yang dibuat berkaitan dengan pasaran, jualan dan kos-kos yang terlibat. Ramalan/andaian yang dibuat perlu realistik supaya ia boleh digunakan untuk penilaian daya maju projek dan juga sebagai alat kawalan belanjawan.
Bahagian ini merangkumi :
Bahagian ini bertujuan untuk mempastikan sejauh mana kebenaran andaian-andaian yang dibuat berkaitan dengan pasaran, jualan dan kos-kos yang terlibat. Ramalan/andaian yang dibuat perlu realistik supaya ia boleh digunakan untuk penilaian daya maju projek dan juga sebagai alat kawalan belanjawan.
Bahagian ini merangkumi :
- Kos pelaksanaan projek
- Sumber pembiayaan
- modal sendiri
- pinjaman bank
- sewa beli
- lain-lain
- Proforma aliran tunai - bulanan dan tahunan (3 - 5 tahun)
- Proforma Penyata Pendapatan - tahunan (3 - 5 tahun)
- Analisis Titik Pulang Modal
9. Jadual Pelaksanaan Projek
Untuk menunjukkan peringkat-peringkat pelaksanaan sesuatu projek.
10. Rumusan/Justifikasi
Memberi alasan kukuh bagi meyakinkan pihak-pihak tertentu tentang dayamaju projek/perniagaan tersebut.
Untuk menunjukkan peringkat-peringkat pelaksanaan sesuatu projek.
10. Rumusan/Justifikasi
Memberi alasan kukuh bagi meyakinkan pihak-pihak tertentu tentang dayamaju projek/perniagaan tersebut.